Grafická závislosť dráhy guličky ako funkcia času je znázornená na obrázku. Určite: a) smer pohybu guličky; b) časovú závislosť polohového vektora guličky; c) rýchlosť guličky v bodoch A a B; d) priemernú rýchlosť guličky; e) zrýchlenie guličky.
Riešenie: a) Z grafu je zrejmé, že pohyb prebieha v smere
osi x . Polohový vektor guličky v každom časovom okamihu t je určený rovnicou r = r (t) = x(t) i . Gulička sa pohybuje po priamke určenej jednotkovým vektorom i. Trajektóriou pohybu je priamka ležiaca
v smere osi x.
b) Časovú závislosť polohového vektora určíme z grafu tak, že určíme smernicu priamky k závislosti
súradnice x = x(t )= kt , kde
Polohový vektor guličky je určený rovnicou r
= r (t) = x(t) i = kt i = 0,5 t i.
c)
Rozmer [ m.s-1] smernice
priamky x = x(t) naznačuje jej fyzikálny význam. Smernica priamky, resp. tg a určuje okamžitú rýchlosť guličky
v danom bode grafu. Táto je
rovnaká pre všetky body grafu a je určená
rovnicou
v = v (t) = vx(t) i = 0,5 i
Veľkosť rýchlosti guličky v bodoch A i B je rovnaká
a rovná sa 0,5 m.s-1
d) Nakoľko ide o pohyb rovnomerný priemerná
rýchlosť guličky sa rovná jej okamžitej
rýchlosti vp = vx
= 0,5 m.s-1
e) Zrýchlenie
guličky , pretože rýchlosť pohybu sa nemení.
Dievča vykročilo po
priamej ulici v smere juh - sever. Graf jej závislosti vzdialenosti od domu ako
funkcia času t je znázornený na obrázku. Kvalitatívne
a kvantitatívne vyhodnoťte, akým pohybom sa dievča pohybuje v jednotlivých časových intervaloch a zistite:
a) priemernú rýchlosť
dievčaťa počas prvej polovice celkového
časového intervalu;
b)
priemernú rýchlosť v siedmej
a štrnástej minúte pohybu;
c)
priemernú rýchlosť dievčaťa počas celého časového intervalu znázorneného
na grafe.
Riešenie: Kvalitatívne hodnotenie možno uskutočniť úvahou: V každom časovom intervale poloha
dievčaťa je lineárnou funkciou času s rôznou smernicou, resp. sklonom
priamky. To znamená, že dievča sa pohybuje
rovnomerným pohybom s rôznymi rýchlosťami. Najrýchlejšie pôjde v tom
časovom intervale, v ktorom smernica priamky, resp. tg a je najväčší (<t2, t¢>). Ak je
priamka rovnobežná s časovou osou,
zmena polohového vektora dievčaťa
sa rovná nule, t.j. dievča oddychuje v kľude. Záporná hodnota
smernice určuje zmenu smeru pohybu.
Presvedčíme sa o tom
kvantitatívne. V intervale Dt1 = t1 – t0 je
v1 = Ds / Dt1 = (10/360) m.s-1
= 0,027 m.s-1 . V intervale Dt2 =
t´ – t1 je v 2 = 0 m.s-1. V intervale Dt3 =
t2 – t´
je v3 = tg a 2 = (- 10 /180) m.s-1
= - 0,055 m.s-1
(dievča sa obrátilo a kráča rýchlejšie ako doteraz smerom na juh). V
intervale Dt4 = t3 – t2 v4
= - 0,016 m.s-1
. V intervale Dt5 = t4 – t3 v5 = (2/240) m.s-1 = 0,008 m.s-1
smerom z juhu na sever. V časovom okamihu t4 =18 min = 1080 s sa dievča opäť nachádza na mieste,
z ktorého vyšlo.
a) Označme D t´ dĺžku
časového intervalu < 0, t¢ >, kde t´= 9 min,
t.j. polovica z celkového doby
pohybu t4 = 18 min, určeného z grafu. Nech < 0, t¢ > je súčtom dvoch intervalov < 0, t1 > a < t1, t2> ,
ktorých dĺžka je D t ´=D t1 + D t2 . Z grafu určíme
číselné hodnoty D t ´= 9
min = 540 s, D t1 = 6 min = 360 s a D t2 = 3 min = 180 s.
Priemernú rýchlosť určíme zo vzťahu
kde s1
je dĺžka dráhy, ktoré dievča prešlo za časový interval < 0, t1 > a s2 je dĺžka dráhy, ktoré dievča prešlo
za časový interval < t1,
t2> .
Z grafu vidíme, že s2
= 0 (dievča oddychovalo). Veľkosť
priemernej rýchlosti v prvej polovici časového intervalu
vypočítame po dosadení
b)
Z grafu je zrejmé, že počas siedmej minúty rýchlosť
dievčaťa bola nulová , t.j. vp7 = 0 m.s-1.
Tento výsledok možno určiť i zo skutočnosti,
že zmena polohového vektora počas siedmej minúty je nulová. Rýchlosť
počas štrnástej minúty určíme z grafu
c)
Priemernú rýchlosť
dievčaťa za celkový čas pohybu t
je nula, pretože vektor posunutia v časovom intervale t4 – t 0 sa rovná nule.
Určite okamžité rýchlosti
objektu v bodoch A ,V a M, ak časová závislosť
pohybu v smere osi x je určená grafom na obrázku.
Riešenie:
Keďže
nemáme zadanú exaktnú rovnicu závislosti
x ako funkciu času t, nemôžeme dať precíznu odpoveď,
pretože nepoznáme (dx
/ dt )A resp. v bodoch V a M. Odpovedať na otázku nám
pomôže nákres dotyčnice ku grafu
funkcie v danom bode. Smernica dotyčnice v tomto bode určuje okamžitú rýchlosť objektu v skúmanom bode grafu.
Po číselnom dosadení hodnôt odčítaných z grafu
dostaneme v A =
2 ms-1.
Bod V je maximom funkcie x = x(t). Dotyčnica v tomto bode je rovnobežná s časovou osou, t.j. smernica resp. derivácia funkcie v bode V sa
rovná nule . Objekt sa v bode V zastaví.
Obdobne určíme okamžitú rýchlosť v bode M z trojuholníka B D D¢.
.
Záporné znamienko hovorí, že objekt sa pohybuje
v zápornom smere osi x .
Na strelnici v lunaparku chce strelec zasiahnuť
nábojom vystreleným z pušky pohyblivý terč T. Predpokladajme, že
náboj sa pohybuje rovnomerným
priamočiarym pohybom s rýchlosťou
vn = 50 m.s-1.
Terč v okamihu výstrelu sa nachádza vo vertikálnej rovine v bode T
vo vzdialenosti d0
= 3 m od strelca a pohybuje sa kolmo na túto spojnicu rovnomerným
priamočiarym pohybom rýchlosťou vT = 20 m.s-1. Zistite, či strelec zasiahol terč, ak
mieril pod uhlom 30 0 od horizontálnej roviny ( viď obrázok).
Riešenie:
Aby strelec trafil terč, musí sa terč i strela
v určitom časovom okamihu t nachádzať na rovnakom mieste, ktoré
označíme A. Nech sa terč z bodu
T do bodu A dostane za časový
interval D t1 = t1 – t0
(t0 = 0
) a za tento interval prebehne
dĺžku dráhy Ds, určenej
rovnicou
(a)
Z obrázku pre miesto zásahu platí
(b)
Dobu letu terču určíme, ak dosadíme rovnicu (b) do (a)
Označme t2
dobu letu náboja z bodu O
do bodu A. Za túto dobu náboj
preletí dĺžku dráhy Dd, pre ktorú
platí
.
Na základe Pytagorovej vety
a po dosadení za Dd, určíme časový
interval t2 potrebný na doletenie náboja do bodu A.
Ak náboj i terč doletia do bodu A za rovnaký časový interval,
strelec trafí terč. Po dosadení číselných hodnôt dostávame pre
Získané číselné
hodnoty sú rôzne, takže strelec nezasiahol pohyblivý terč.
Príklad 2.1.8
Raketa sa z pokoja začala pohybovať v kladnom
smere osi x tak, že jej zrýchlenie pri priamočiarom pohybe rovnomerne rastie s
časom. Za prvých
5 sekúnd pohybu jej
zrýchlenie vzrástlo z nulovej
hodnoty na hodnotu a1 = 5 m.s-2.
Za predpokladu, že vplyv prostredia na pohyb rakety zanedbáte, určite:
a) funkčnú závislosť zrýchlenia rakety od času a smer, v
ktorom pohyb prebieha;
b) funkčnú závislosť jej rýchlosti od času;
c) funkčnú závislosť prebehnutej dráhy od času;
d) rýchlosť, ktorú dosiahla raketa za pol minúty svojho pohybu;
e) dráhu, ktorú za tento čas raketa preletela.
Riešenie:
Zo zadania
príkladu si vypíšeme veličiny a ich hodnoty, ktoré príklad udáva a tiež
veličiny, ktoré máme určiť:
v0 = v(0)
= 0 m.s-1
t1 = 5 s
a1 = 5 m.s-2
t2 = 0,5 min =
30 s
v = v(t) = ?
s = s(t) = ?
v = v(t2) = ?
s = s(t2) = ?
a) Určíme funkčnú závislosť zrýchlenia rakety od času pri
tomto priamočiarom pohybe.
Prvá veta
príkladu nám hovorí, že strela sa dáva do pohybu takým spôsobom, že jej zrýchlenie pri priamočiarom pohybe rovnomerne rastie
s časom. Graficky túto skutočnosť môžeme znázorniť priamkou a
matematicky formulovať rovnicou priamky, ktorá je v súradnicovom systéme xy vyjadrená rovnicou y = kx + q. V nami vyšetrovanom prípade nezávisle premennou je čas t a závisle premennou zrýchlenie a . Preto pri
transformácii súradníc x® t a y ® a , zvážení, že na
počiatku deja t0 = 0
s raketu umiestnime do počiatku súradnicového systému, t. j. q = 0,
časová závislosť zrýchlenia bude daná
vzťahom
a = a (t) = a (t) i
kde i je jednotkový vektor v smere pohybu rakety po priamke.
Pre časovú závislosť veľkosti zrýchlenia nám platí
a = a (t) = kt
Konštantu priamej úmernosti k, resp. smernicu tejto priamky ( tg a
= k), určíme zo zadaných hodnôt t1 a zrýchlenia a(t1)
:
Po dosadení číselných hodnôt dostávame
b) Určime funkčnú závislosť rýchlosti od času pri tomto
pohybe:
Keďže sa jedná o
pohyb po priamke, počas celého
pohybu bude ležať i vektor rýchlosti v i polohový vektor strely r v smere vektora zrýchlenia a, t.j. v smere určeným jednotkovým vektorom i, čo zapíšeme
v = v i, r
= x i
Nakoľko smer vektorov a, v a r sme si už určili, vektorové veličiny nemusíme v ďalšom
uvažovať vo vektorovom tvare a môžeme ich písať len v skalárnom tvare. To znamená,
že sa vlastne budeme zaujímať už len o veľkosť daných vektorových veličín.
Potom
Počiatočná rýchlosť v0
strely je nulová, takže pre
hľadanú funkčnú závislosť veľkosti rýchlosti od času dostávame vzťah
(a)
Pre vektor rýchlosti, na základe vyššie určeného smeru
pohybu, možno písať
c) Určime funkčnú závislosť prebehnutej dráhy od času pri
tomto priamočiarom pohybe:
Funkčnú závislosť dráhy od času určíme z definície
rýchlosti
Nakoľko sme strelu
umiestnili na počiatku deja do počiatku súradnicového systému x0
= 0.
Pre veľkosť prebehnutej dráhy dostávame
(b)
Hľadanú funkčnú závislosť polohového vektora r možno zapísať
d) Určime akú rýchlosť dosiahla strela za pol minúty svojho pohybu:
Z vypočítanej závislosti rýchlosti od času určenej
rovnicou (a)
po dosadení uvedených číselných hodnôt dostaneme
e) Určime, akú dráhu za
tento čas strela prešla:
Z vypočítanej závislosti dráhy od času (rovnica (b)),
po dosadení uvedených
číselných hodnôt, dostaneme