TEST
č. 5
1.
Ak skúmame
pohyb telesa po povrchu iného drsného telesa, účinky akej sily by sme
mali uvažovať? Ako súvisí táto sila so silou tiažovou?
2.
Môžeme
rukou zohnutou v lakti zodvihnúť väčšie bremeno ako vystretou rukou? Svoje
tvrdenie zdôvodnite.
3.
Dve kolesá
rôzneho priemeru sa otáčajú rovnakou uhlovou rýchlosťou v širokom
frekvenčnom intervale. Ktoré z kolies musí byť vyrobené z pevnejšieho
materiálu?
4.
Vyslovte
a matematicky zapíšte Newtonove pohybové zákony.
5.
Aká sila
nám znemožňuje šmyk telesa po drsnej podložke? Napíšte je matematické vyjadrenie i význam
jednotlivých použitých symbolov.
6.
Študent
stojí nehybne v plávajúcej loďke. Zmení sa jeho pohybový stav, ak loďka
náhle zastane? Ak áno, zdôvodnite prečo.
7.
Matematicky
zapíšte vzťah pre prácu a určite, akú prácu koná zložka sily v smere
dráhy a zložka sily v smere kolmom na dráhu.
8.
Čelo
kladiva robota voľne padá z určitej výšky. Vykonáva tiažová sila rovnakú
prácu za rovnaké časové intervaly?
9. Od
akých veličín závisí dolet lopty pri šikmom vrhu? Za rovnakých
počiatočných podmienok bude dolet
v Sydney a v Trnave rovnaký ?
Svoje tvrdenie zdôvodnite.
10.
Napíšte
matematické vyjadrenie I. vety
impulzovej.
11.
Vyslovte a matematicky zapíšte zákon zachovania
hybnosti. Uveďte príklad jeho aplikácie.
12. Študentka
sa postaví na ľahko sa otáčajúci disk s upaženými rukami tak , že v danom okamihu je v nehybnom
stave. Zmení sa pohybový
stav študentky ak jej do rúk vložia roztočený disk?
Svoje tvrdenie zdôvodnite.
13.
Koľkonásobne
vzrástla kinetická energia časstice, ak sa jej rýchlosť zväčšila trojnásobne?
14.
Aká sila
pôsobí na hmotný bod pohybujúci sa rovnomerným pohybom po kružnici? Napíšte jej
matematické vyjadrenie ako i význam
jednotlivých veličín.
15.
Ak sa
z rovnakej výšky dali tri telesá s hmotnosťami m1 ; m2 ; m3 do pohybu z pokoja
(bez trenia) po naklonených rovinách s uhlami sklonu a1 > a2 >a3, usporiadajte telesá podľa veľkosti ich rýchlostí, s ktorými dorazia na
vodorovnú rovinu.