7.2
TERMODYNAMIKA
Učebné
ciele
Študent by mal zvládnuť učivo predpísaného rozsahu a
hĺbky. Pochopiť význam pojmu vnútorná energia, teplo, práca plynu a mal by
dokázať analyzovať základné termodynamické deje. Použiť prvú vetu
termodynamickú pri riešení úloh a riešiť úlohy spojené s premenou tepla na
prácu počas Carnotovho cyklu a pri zmene entrópie termodynamickej sústavy.
Kľúčové
slová
Termodynamika, vnútorná energia, prvá veta
termodynamická, teplo, tepelná kapacita, ekvipartičný zákon, reverzibilný
proces, Poissonova rovnica, práca plynu, entropia, druhá veta termodynamická,
tretia veta termodynamická, Carnotov cyklus.
Pojem termodynamika bol zavedený už v dávnej
minulosti na označenie časti fyziky skúmajúcej premenu tepla na mechanickú
prácu a javy prebiehajúce v plyne s touto premenou spojené.
Termodynamika pri opise
javov priamo nevyužíva molekulovú štruktúru látok. Sleduje len makroskopické
zmeny, hoci tieto sú dôsledkom zmien mikroskopických. Ani po vzniku vedných
disciplín, ako je molekulová a štatistická
fyzika, sa význam termodynamiky nezmenšil. Tieto len upresnili formulácie
alebo hranice niektorých zákonov už dovtedy definovaných termodynamikou.
Preto,
že termodynamika nepotrebuje údaje o molekulovej štruktúre, môže často oveľa
jednoduchšie opísať skúmané javy ako napríklad molekulová alebo štatistická
fyzika.