7.1.9.4 Závislosť koeficientov prenosu od tlaku
Vo vzťahu pre koeficient difúzie sú
dve veličiny: stredná rýchlosť a stredná voľná dráha. Vieme, že stredná
rýchlosť súc odvodená zo strednej kinetickej energie závisí od teploty,
hmotnosti častice a počtov stupňov voľnosti. V rovnici
sa nevyskytuje ani tlak ani koncentrácia, ktorá je úmerná tlaku. Vo vzťahu
pre strednú voľnú dráhu
vystupuje koncentrácia častíc n.
Vzťah medzi koncentráciou a tlakom nájdeme zo stavovej rovnice plynu, pre
jednoduchosť si vezmeme 1 mól plynu. Potom
pV = RT = NAkT,
odkiaľ
t.j. tlak plynu a koncentrácia častíc sú priamo úmerné. Koeficient
difúzie
je nepriamo
úmerný tlaku, čo znamená, že difúzia prebieha ťažšie, ak je tlak plynu vyšší.
Je to ľahko predstaviteľné, lebo premiešavanie častíc je obtiažnejšie ak sa
musia „predierať“ pomedzi nahustené častice.
Vo vzťahoch pre koeficient
tepelnej vodivosti a koeficient vnútorného trenia
máme od tlaku závislú strednú voľnú dráhu (ako bolo práve vysvetlené)
a hustotu plynu r. Aj bez výpočtov je očividné, že hustota, číselné
rovná súčtu hmotností častíc nachádzajúcich sa v jednotkovom objeme (1 m3),
je priamo úmerná koncentrácii častíc, a teda aj tlaku plynu
v nádobe. Zvyšné veličiny vo
vzťahoch pre K a h sú buď konštanty pre daný plyn, alebo
nezávisia od tlaku (stredná rýchlosť). Postačuje preto venovať sa súčinu
hustoty a strednej voľnej dráhy:
Veličina N je počet častíc
v nádobe s objemom V.
Veličiny m (hmotnosť častice) a d (priemer častice) sú pre daný plyn
nemenné veličiny. Vychádza nám, že koeficient tepelnej vodivosti plynu ani
viskozita plynu nezávisia od koncentrácie častíc, a teda ani od tlaku.
Tento, na prvý pohľad prekvapivý výsledok, sa dá vysvetliť takto: uvažujme
tepelnú vodivosť. Pri tomto jave sa prenáša kinetická energia medzi dvomi
myslenými stenami s rôznymi teplotami. Pri znížení tlaku klesne počet
častíc prenášajúcich energiu, ale zato sa môžu pohybovať voľnejšie. Klesá počet
zrážok, predĺži sa ich voľná dráha. Jeden jav kompenzuje svojím účinkom druhý.
Podobne sa dá uvažovať pri vysvetlení vnútorného trenia, kde častice prenášajú
hybnosť medzi vrstvami s rôznymi rýchlosťami.
Predstavme si, že tlak sa
bude v nádobe stále znižovať, čo znamená, že sa v nej bude znižovať
počet častíc a ich voľná dráha sa bude zväčšovať. Ak pôvodne silne
prevládali zrážky medzi časticami, bude stále relatívne viac pribúdať zrážok so
stenou. Pri veľmi nízkych tlakoch) voľná dráha ďaleko presahuje rozmery nádoby
(napr. pri tlaku 10-5 Pa je voľná dráha asi 9 km). Častica mnohokrát
narazí na stenu nádoby kým sa stretne s inou časticou. Dĺžka voľnej dráhy
ako vzdialenosti medzi dvomi zrážkami už je určená rozmermi nádoby, a pri
veľmi nízkych tlakoch prestane byť závislá od rozmerov častíc a ich
koncentrácie.