1.1.2
Súčet a rozdiel vektorov
Súčet dvoch vektorov a + b = c je operácia, ktorej výsledkom je opäť vektor. Graficky sa znázorňuje pomocou úsečiek zobrazujúcich vektory : ku koncu prvého vektora pripojíme druhý vektor, pričom výsledkom ich sčítania je tretí vektor, ktorého začiatok je zhodný so začiatkom prvého vektora a koniec s koncom druhého vektora . V grafickom znázornení :
Analogicky sa pokračuje pri sčítaní viacerých vektorov.
Súčet vektorov je komutatívna operácia, čiže výsledok súčtu nezávisí od poradia skladania vektorov :
a + b = b + a . (1.1.2.1)
Pri sčítaní viacerých vektorov sa uplatňuje asociatívnosť, ktorú v prípade troch vektorov možno vyjadriť vzťahom
a + b + c = (a + b) + c = a + (b + c) (1.1.2.2)
Ak pred vektor napíšeme znamienko "mínus", napríklad - a , podľa zaužívanej dohody to predstavuje vektor, ktorý má rovnakú veľkosť ako vektor a , ale má opačný smer. Nový vektor možno označiť ako vektor b, a zapísať rovnosť b = - a . Vektory a , b sú teda kolineárne.
Takéto označenie umožňuje zaviesť odčítanie (rozdiel) vektorov. Rozdiel dvoch vektorov c - d = f chápeme ako súčet vektorov c a (- d), t.j. f = c + (- d) . Pritom rovnicu c - d = f možno upraviť rovnako, ako rovnicu s obyčajnými číslami, napríklad vektor d previesť na pravú stranu rovnice : c = d + f . Takto upravená rovnica môže poslúžiť na overenie správnosti vykonanej operácie.
Na súčte vektorov si možno názorne ukázať význam používania vektorového označovania. Ak pri súčte dvoch vektorov platí rovnosť a + b = c , kde a , b nie sú kolineárne vektory, potom pre ich veľkosti platí trojuholníková nerovnosť a + b > c. Keby sme vynechali označenie vektorov, napísali by sme nesprávnu rovnicu a + b = c . Dôsledné používanie označovania vektorov je preto veľmi dôležité.
_________________________________
Príklad
1.1.2.1 Dva nekolineárne vektory, napr. a, b , môžeme chápať ako strany rovnobežníka. Graficky ukážte, že
ich súčet a rozdiel predstavujú uhlopriečky tohto rovnobežníka.
Riešenie
:
_________________________________
Súčet vektorov má časté uplatnenie v praxi. Napríklad sčítaním vektora rýchlosti lode vzhľadom na vodu s vektorom rýchlosti vody v rieke, dostaneme vektor rýchlosti lode vzhľadom na breh rieky.
_________________________________
Príklad
1.1.2.2 Nakreslite štvoruholník, ktorého strany nie
sú rovnako dlhé. Dokážte, že ak by sa uhlopriečky štvoruholníka pretínali vo
svojich stredoch, musel by to byť rovnobežník. (Obr. 1.1.2.4)
Riešenie
: Najprv treba označiť všetky štyri strany štvoruholníka ako
vektory. Podľa obrázku dokážeme určiť vektory smerujúce z vrcholu A do
stredov uhlopriečok. Do stredu uhlopriečky
u smeruje vektor p = (1/2) u = (1/2)(a +
c)
a do stredu uhlopriečky v vektor
q = a + (1/2)(b - a) = (1/2)(a
+ b)
. Ak majú byť stredy uhlopriečok totožné, musia byť vektory p
a q rovnaké :
(1/2)(a + c) = (1/2)(a + b) , z čoho bezprostredne vyplýva rovnosť
vektorov b a c
. Majú teda rovnakú veľkosť aj smer,
preto sú rovnobežné, tvoria dve strany rovnobežníka. Výsledok pre ďalšie dve strany získame úvahou o vektore u. Platí u = c + a a súčasne u + d = b, čiže
u = b
- d a s využitím rovnosti b = c aj u =
c - d . Porovnaním
dvoch vyjadrení vektora u
dospejeme k výsledku a
= - d
. Teda aj tieto vektory sú rovnobežné, majú rovnakú veľkosť, ale opačný smer.
_________________________________
Kontrolné otázky
1.
Slovne vyjadrite postup pri grafickom sčítaní dvoch
vektorov
2.
Ovplyvní zámena poradia vektorov pri súčte výsledok
?
3.
Je sčítanie dvoch vektorov komutatívna operácia ?
4.
Je sčítanie viacerých vektorov asociatívna operácia
?
5.
Na príklade názorne vysvetlite asociatívnosť súčtu
vektorov !
6.
Čo znamená znamienko mínus pred vektorom ?
7.
Ako je definované odčítanie dvoch vektorov ?
8.
K akým dôsledkom môže viesť nepoužívanie označenia
vektorov ?
9.
Uveďte príklad z praxe, kde sa uplatňuje sčítanie
vektorov !