1.1.2   Súčet a rozdiel vektorov

 

Súčet dvoch vektorov  a + b = c  je operácia, ktorej výsledkom je opäť vektor.  Graficky sa znázorňuje pomocou úsečiek zobrazujúcich vektory : ku koncu prvého vektora  pripojíme druhý vektor, pričom  výsledkom ich sčítania je tretí vektor, ktorého začiatok je zhodný so začiatkom prvého vektora a koniec s koncom druhého vektora . V grafickom znázornení  :

 

 

Analogicky sa pokračuje pri sčítaní viacerých vektorov.

Súčet vektorov je komutatívna operácia,  čiže výsledok súčtu nezávisí od poradia skladania vektorov  :

 

a  + b  =  b + a  .                                                                                           (1.1.2.1)         

                                                                                                                                              

Pri sčítaní viacerých vektorov sa uplatňuje asociatívnosť, ktorú v prípade troch vektorov možno vyjadriť vzťahom

 

a + b + c  =  (a + b) + c  =  a + (b + c)                                                          (1.1.2.2)

 

Ak pred vektor napíšeme znamienko "mínus",  napríklad  - a , podľa zaužívanej dohody to predstavuje vektor,  ktorý má rovnakú veľkosť ako vektor  a , ale má opačný smer. Nový vektor možno označiť ako vektor b, a zapísať rovnosť  b = - a .  Vektory   a , b  sú teda kolineárne.   

Takéto označenie umožňuje zaviesť odčítanie (rozdiel) vektorov. Rozdiel dvoch vektorov  c - d = f    chápeme ako súčet vektorov  c  a (- d),  t.j.   f  = c  + (- d) .  Pritom rovnicu  c - d = f  možno  upraviť rovnako, ako rovnicu s obyčajnými číslami, napríklad vektor  d  previesť na pravú stranu rovnice :  c = d + f  .  Takto upravená rovnica môže poslúžiť na overenie správnosti vykonanej operácie.

 

 

Na súčte vektorov si možno názorne ukázať význam používania vektorového označovania. Ak pri súčte dvoch vektorov  platí rovnosť  a + b = c ,  kde  a , b nie sú kolineárne vektory, potom pre ich veľkosti platí trojuholníková nerovnosť  a + b > c. Keby  sme vynechali označenie vektorov, napísali by sme nesprávnu rovnicu  a +  b  = c .  Dôsledné používanie označovania vektorov je preto veľmi dôležité.

_________________________________

Príklad 1.1.2.1  Dva nekolineárne vektory, napr.  a,  b , môžeme chápať ako strany rovnobežníka. Graficky ukážte, že ich súčet a rozdiel predstavujú uhlopriečky tohto rovnobežníka.

Riešenie :      

_________________________________

 

Súčet vektorov má časté uplatnenie v praxi. Napríklad sčítaním vektora rýchlosti lode vzhľadom na vodu s vektorom rýchlosti vody v rieke, dostaneme vektor rýchlosti lode vzhľadom na breh rieky.

_________________________________

Príklad 1.1.2.2  Nakreslite štvoruholník, ktorého strany nie sú rovnako dlhé. Dokážte, že ak by sa uhlopriečky štvoruholníka pretínali vo svojich stredoch, musel by to byť rovnobežník. (Obr. 1.1.2.4)

Riešenie :  Najprv treba označiť všetky štyri strany štvoruholníka ako vektory. Podľa obrázku dokážeme určiť vektory smerujúce z vrcholu  A  do stredov uhlopriečok. Do stredu uhlopriečky  u   smeruje vektor  p = (1/2) u = (1/2)(a + c) a do stredu uhlopriečky  v  vektor  q = a + (1/2)(b - a) = (1/2)(a + b) . Ak majú byť stredy uhlopriečok totožné, musia byť vektory  p  a  q   rovnaké :   (1/2)(a + c)  =  (1/2)(a + b) ,  z čoho bezprostredne vyplýva rovnosť vektorov   b  a  c .  Majú teda rovnakú veľkosť aj smer, preto sú rovnobežné, tvoria dve strany rovnobežníka.  Výsledok pre ďalšie dve strany získame úvahou o vektore  u. Platí  u = c + a  a súčasne  u + d = b,  čiže  u =  b - d  a s využitím rovnosti  b = c aj  u =  c - d . Porovnaním  dvoch  vyjadrení vektora  u  dospejeme k výsledku  a = - d . Teda aj tieto vektory sú rovnobežné, majú rovnakú veľkosť, ale opačný smer.

_________________________________

 

Kontrolné otázky

1.      Slovne vyjadrite postup pri grafickom sčítaní dvoch vektorov

2.      Ovplyvní zámena poradia vektorov pri súčte výsledok ?

3.      Je sčítanie dvoch vektorov komutatívna operácia ?

4.      Je sčítanie viacerých vektorov asociatívna operácia ?

5.      Na príklade názorne vysvetlite asociatívnosť súčtu vektorov !

6.      Čo znamená znamienko mínus pred vektorom ?

7.      Ako je definované odčítanie dvoch vektorov ?

8.      K akým dôsledkom môže viesť nepoužívanie označenia vektorov ?

9.      Uveďte príklad z praxe, kde sa uplatňuje sčítanie vektorov !