TEST č. 2

 

 

 

 

 

 

 


1.       Uveďte dva  príklady vektorových  veličín z kinematiky a napíšte vzťah pre ich veľkosť a smer. 

2.       Napíšte príklad fyzikálnej veličiny určenej vektorovým súčinom. Napíšte aj jej jednotku.

3.       Na obrázkoch č. 1 a 2 sú nakreslené časové závislosti rýchlosti a dĺžky ubehnutej dráhy pri priamočiarom pohybe. Charakterizujte pohyb telesa odpovedajúci týmto grafom v jednotlivých časových intervaloch.

4.      
Blok textu:

Napíšte akými rýchlosťami sa pohybuje teleso, ktorého časová závislosť dĺžky ubehnutej dráhy pozdĺž priamky  je znázornená  na obr. č. 2.

5.       Rozhodnite aký typ pohybu, ktorého časová závislosť je znázornená

grafmi na obr. č. 3  (s je dĺžka ubehnutej  dráhy, t je čas). Napíšte jeho matematické vyjadrenie pre každý prípad.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 


6.    Z obr. č. 3. vysvetlite:         

a) čo znamená priesečník grafu s jednotlivými  osami;

b) čo znamenajú priesečníky grafov;

c) ktoré z telies I., II. III. má najväčšiu rýchlosť.

Svoju voľbu zdôvodnite!

7.    Čo možno povedať o dvoch vektoroch, ktorých skalárny súčin je rovný nule?  Uveďte príklad.

8.    Určite veľkosť a smer vektora rýchlosti pri krivočiarom pohybe.

9.    Pri krivočiarom pohybe rozkladáme vektor zrýchlenia do dvoch význačných smerov. Napíšte a aké dva smery sa jedná a matematicky formulujte vzťahy pre zrýchlenie v týchto smeroch.

10.Ak hmotný bod koná rovnomerný pohyb po kružnici, aké má celkové zrýchlenie?

11.Ktoré z uvedených závislostí popisujú pohyb s nenulovým  konštantným zrýchlením? ( Veličiny:  t – čas, v – veľkosť rýchlosti, s – dĺžka dráhy.)

a)     v = 3 + 2t

b)    v = 10

c)     s = 3 + 2t

d)    s = 3t –t2

e)     s = 1-2t

12.Na aké zložky zvyčajne rozkladáme zrýchlenie? Napíšte ich matematické vyjadrenie.

13.Aké je celkové zrýchlenie pri rovnomernom pohybe po kružnici?

14.Čo je veľkosť a aký je smer vektora uhlovej rýchlosti stáčania polohového vektora?

15.Napíšte vzťah medzi obvodovou a uhlovou rýchlosťou. Nakreslite ich vo zvolenej súradnicovej sústave.

Dodržali ste 30 min časový limit?

 

Dosiahli ste minimálne  50 % úspešnosť?

 

          V tejto časti si ozrejmíme, či získané vedomosti :

·       ste schopný/á/  aplikovať na riešenie fyzikálnych

     problémov;

·       viete matematicky formulovať a zhodnotiť ich na

     konkrétnom prípade;

·      uplatníte len pri jednoduchších príkladoch;

·      uplatníte  aj pri náročnejších príkladoch.

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


POKRAČOVANIE - PRÍKLADY