Kapitola 12
OPTIKA
Svetlo nás obklopuje po celý život. Jeho hlavným zdrojom je Slnko – naša
najbližšia hviezda. Svetlo dokážeme vyrobiť aj umelo, napríklad spaľovaním
dreva, tak ako to robia ľudia po stáročia. Podstate svetla a jeho vlastnostiam
sa venovali učenci už od čias starého Grécka. V tom čase verili, že svetlo
je vlnovej povahy a šíri sa priestorom, ako vlna na vode. Táto predstava
umožnila vysvetliť niektoré svetelné efekty pozorované v prírode. Sir
Isaac Newton (1642 – 1727) v sérii pokusov s ohybom svetla na štrbine
ukázal, že svetlo je korpuskulárnej povahy. Jeho rovesník Christian Huygens
(1629 – 1695) naopak v sérii pokusov s interferenciou preferoval
vlnovú podstatu svetla. Veľmi presvedčivý dôkaz o vlnovej podstate svetla
priniesol Thomas Young (1773 – 1829), keď predviedol svoj slávny dvojštrbinový experiment. Definitívny dôkaz
o vlnovej podstate svetla priniesol James Clerk Maxwell (1831 – 1879), keď
v roku 1864 uverejnil teóriu elektromagnetického vlnenia a napísal vlnovú
rovnicu „svetla“. Všetko sa zdalo byť jasné, až pokiaľ Albert Einstein v roku 1905 uverejnil slávnu prácu
o podstate fotoefektu. Podľa tehto vysvetlenia má svetlo predsa
korpuskulárny charakter. Neskôr, pri interpretácii kvantovej mechaniky sa ukázalo,
že pravdu mali obe strany a svetlo má duálny charakter – je aj vlnenie
a súčastne prúd častíc fotónov.
Podstatou optiky je skúmať vlnové vlastnosti svetla. Neobyčajne pomalá
konvergencia súčtu guľových vĺn, z ktorých podľa Huygensa možno poskladať
akúkoľvek vlnoplochu, na jednej strane prináša
rozmanité optické efekty, na druhej strane však robí ťažkosti pri
výpočtoch. Preto boli vyvinuté mnohé aproximácie, uľahčujúce výpočty. Podstatná
časť práce na poli optiky bola urobená v 17. a 18. storočí takými
velikánmi ako G.R.Kirchhoff, A.J.Fresnel, Fraunhofer alebo S.D.Poisson.
Každá aproximácia má však prísne určenú oblasť použitia. Preto musíme veľmi
podrobne porozumieť podstate približných metód používaných v optike, aby
sme vedeli určiť kedy ktorú môžeme použiť.
Význam numerických metód a ich spresňovania narastá v súčasnosti,
keď miniaturizácia optických (napríklad fotoaparát) a opto-elektronických
(optické disky) vyžaduje neustále menšie rozmery optických súčiastok.
Učebné ciele
Študent by mal vedieť popísať podstatné vlastnosti svetla, poznať
aproximácie používané v optike a prípadne použiť vedomosti na
jednoduché simulácie v optike. Získané vedomosti by mali byť dostatočné na
riešenie technických aplikácií.
Kľúčové slová
spektrum elektromagnetického žiarenia, vlnová rovnica, riešenie vlnovej
rovnice, meranie rýchlosti svetla, geometrická optika, index lomu, Fermatov
princíp, totálny odraz, interferencia – skladanie vĺn, interferencia na tenkej
vrstve, lom svetla na rozhraní, Huygensov princíp, difrakcia, ohyb svetla na
hranatom orvore, Fraunhoferove a Fresnelove priblíženie, dvojštrbinový
experiment, zložené a komorové oko